Wordt Een Expert Van De Kettlebell Snatch

Home/Kettlebell Oefeningen/Wordt Een Expert Van De Kettlebell Snatch

Leer De Kettlebell Snatch

Leer De Basistechnieken En Word Expert Kettlebell Snatch

Het is tijd voor de koning van de kettlebell oefeningen, de snatch. De uitvoering van de snatch is prachtig om naar te kijken maar de techniek vereist geduld en veel oefening. Omdat je niet van vandaag op morgen een expert kettlebell snatch bent zullen we hier dieper op de techniek ingaan zodat ook jij een perfecte snatch kan tonen.

De Kettlebell Snatch is de meest technische oefening

Door de moeilijkheidsgraad van uitvoering van de kettlebell snatch zijn er veel beginners die moeite hebben om de techniek onder de knie te krijgen.

Er zijn vele variaties op de snatch techniek maar dit gezegd zijnde is er bij elke uitvoering de basisprincipes die hetzelfde zijn. Als je in staat wil zijn om een degelijke snatch te doen, dan moet je de basistechnieken beheersen zoals je ademt. Alles moet vanzelf gaan alsof je nooit anders gedaan hebt. Pas dan kan je beginnen met variaties of je eigen unieke techniek te ontwikkelen.

Bij kettlebell competities moet je 10 minuten aan de slag met deze techniek en je mag slechts eenmaal van hand wisselen. Zoals je zelf wel kan inbeelden moet je een aardige techniek hebben maar ook een degelijke uithouding om deze kettlebell oefening 10 minuten vol te houden. Wordt een expert Kettlebell Snatch en hou rekening met de volgende stappen.

De Snatch techniek opgedeeld

Kettbell Swing

De kettlebell swing is de basis om op te bouwen naar de snatch. Je swingt de kettlebell van tussen je benen naar maximaal ooghoogte. Tijdens de uitvoering van de swing haal je de kracht vanuit je heup en de rug blijft recht. Je houdt de hielen op de grond zodat je niet uit evenwicht raakt door de trekkracht van de kettlebell.

Na de swing met de kettlebell komt die in zekere zin op een moment of hoogte waar deze even gewichtsloos lijkt (dit is het moment waarop je van hand kan wisselen). Wacht even en laat je arm door de kettlebell naar beneden begeleiden. Hou je knieën ontspannen en je rug recht om je lichaam weer op te laden voor die tweede swing. Momentum creëren is hier de sleutel.

Kettlebell Swing Pull en Insteken

Terwijl je lichaam in staande positie komt na de kettlebell te lanceren moet je de kettlebell kunnen kantelen om deze op je voorarm te laten landen. De Swing Pull is hier een aangewezen transitie oefening om de timing van de Snatch aan te leren.

De elleboog trek je naar achteren boven schouderhoogte voor de Pull en je volgt de beweging van de kettlebell. Als je de beweging niet respecteert zal de kettlebell na het uitduwen rare bewegingen gaan maken. Indien je de beweging niet onder controle hebt lijkt het alsof je de kettlebell moet temmen alsof je op een rodeopaard zit.

Samen met de swing pull moet je ook de timing leren om je hand onder de kettlebell in te schuiven. Op deze manier landt deze zachtjes op je voorarm en krijg je geen klappen. Deze klappen zorgen voor blauwe plekken en hopelijk ook dat je hard aan je techniek zal werken.

Een fout die door beginners vaak wordt gemaakt is de kettlebell te stevig vasthouden zodat er geen spontane rotatie kan gebeuren. Hou de kettlebell los in je hand zodat deze vrij kan bewegen. Door stevig in het handvat te knijpen en de angst voor blauwe plekken zal je de bal ook niet voldoende lanceren. Dit doet een vloeiende techniek de das om.

Eindpositie kettlebell Snatch

Als je de kettlebell swing doortrekt met op het juiste moment de insteek kom je in de eindpositie van de snatch met je arm gestrekt naast je oor. De kettlebell hangt in je hand en je benen zijn ontspannen. In een training of bij de Snatch Test is dit de aangewezen positie om je grip even rust te gunnen.

Opvangen van de Kettlebell

Nu de kettlebell boven je hoofd hangt moet je ook weten hoe deze op een gecontroleerde manier beneden komt. In een gewone kettlebell training zijn er 2 manieren om de kettlebell weer naar beginpositie te brengen. Je gooit de kettlebell voorwaarts zodat deze gekomen is of je laat deze zakken alsof je een press gedaan hebt.

Door de kettlebell naar voren te gooien beproef je telkens weer je grip Door de kettlebell te laten zakken valt je momentum in de beweging weg. Beide technieken hebben voor- en nadelen. Aan jou om met de technieken aan de slag te gaan en kijken wat voor jou werkt maar je kan evengoed een combinatie hanteren om je doel te bereiken.

De kettlebell wordt opgevangen door de heup naar achter te brengen en je lichaam weer op te spannen en klaar te maken voor een volgende swing. Oefen geduldig deze techniek en neem desnoods om de zoveel tijd een camera mee om je uitvoering te filmen. Op deze manier kan je jouw technieken analyseren en verbeteren.

Blijf ademen

Als je een 10 minuten reeks tot een goed einde wil brengen is het belangrijk om te blijven ademen. Laten we de beweging even onder de loep nemen.

  • We ademen in als we de kettlebell tussen de benen brengen
  • Uitademen gebeurt met de swing op weg naar eindpositie boven het hoofd
  • Als we de kettlebell naar beneden gooien gaan we weer inademen
  • We herhalen dit patroon zolang we de snatch uitvoeren

Besteed zorg aan je ademhaling en zorg dat je nergens blokkeert. Door je ademhaling te stoppen in training blokkeer je ook je lichaam om optimaal te presteren. Als je lichaam zonder zuurstof valt gaat het verzuren.

Expert Kettlebell Snatch vraagt tijd

Leer basis kettlebell technieken en bouw op naar de snatch. Het is zo een machtige oefening als je deze goed beheerst. Eens je alles onder controle hebt kan je op zoek gaan naar jouw unieke techniek. Hoe haal jij de meeste herhalingen uit deze oefening?

Je zal er veel plezier aan beleven en als je van een uitdaging houdt, ga 10 minuten aan de slag met één enkele handwissel en schrijf jouw aantal herhalingen op.

Dus wees geduldig en oefen met toewijding. Het is beter 1 techniek 10.000 keer te oefeningen dan 10.000 technieken 1 keer.

Door |2019-09-03T11:01:17+01:00september 21st, 2014|Categorieën: Kettlebell Oefeningen|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Wordt Een Expert Van De Kettlebell Snatch

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
Shop Now Rogue Fitness

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.