Tabata training met de kettlebell

Tabata Training Met De Kettlebell - Kettlebellgie

Wat is tabata training ?

Tabata training is genoemd naar de Japanse onderzoeker dr. Izumi Tabata. Het tabata protocol geeft je in 4 minuten tijd een training die jouw resultaten op zowel aërobisch als anaërobisch vlak zullen verbeteren.

Dr. Izumi Tabata en zijn collega wetenschappers op de afdeling fysiologie hadden het idee om matige intensieve interval training te onderzoeken tegenover hoge intensieve interval training.

Bij dit onderzoek werden 2 groepen tegenover elkaar gezet. Groep 1 trainde met matige intensiteit 5 dagen per week, 1 uur lang voor een periode van 6 weken. Groep 2 trainde 4 dagen per week, 4 minuten voor een periode van 6 weken.

Het tabata principe of de vier minuten durende training zijn 8 ronden van 20 seconden hoge intensieve activiteit en 10 seconden rust.

Wat zijn de resultaten van tabata training ?

Beide groepen verbeterden hun aërobische resultaten. Dat wil dus zeggen dat een 4 minuten durende intensieve training hetzelfde resultaat geeft als een 1 uur matige intensieve duurloop.

De anaërobische resultaten waren niet verbeterd bij de eerste groep. De tweede groep had ook hier beduidend betere resultaten geleverd in de tweede test. Groep 2 ging dus in de maximale zuurstofopname vooruit maar ook de vetverbranding ging een niveau hoger.

Handig dus voor het bekomen van strakke buikspieren en te gebruiken bij afslank programma’s.

Conclusie

Niet alleen heeft de hoge intensiteit interval training een invloed op het aërobe systeem, maar heeft het ook een invloed op het anaërobe systeem.

De voordelen van tabata training zijn dat je zowel je anaërobisch als je aërobisch vermogen verbeterd, je stimuleert de stofwisseling in je lichaam, je verbetert je mentale weerbaarheid of wilskracht.

Er zijn ook nadelen verbonden aan tabata training. Indien je gevoelig bent voor beroertes of een hoge bloeddruk hebt is het aangewezen om een huisarts te raadplegen. Als je een tijdje geen sport gedaan hebt is het altijd veiliger om eens te passeren langs de dokter. Je voert dit ook enkel en alleen uit met oefeningen die je kent.

Het is dus kort door de bocht om te zeggen dat je met 4 minuten training evenveel voordeel behaald dan 1 uur cardio training. Indien je een wedstrijdatleet bent kan je wel overwegen om tabata training mee op te nemen in jouw trainingsschema.

Volg je een cardio programma of een zeg dag tegen je kilo’s plan moet je het tabata protocol eens een kans geven.

Iedereen kan zijn voordeel halen uit het tabata trainingsprincipe. Je moet het alleen kunnen opnemen in jouw ideale levensstijl.

Tabata training met de kettlebell

Tabata training is geschikt voor vele oefeningen. Respecteer de principes en haal het maximum uit jou training in een minimum van tijd.

Hier een voorbeeld van een kettlebell workout die jij ook een kan proberen.

Kettlebell swing in tabata protocol