Kettlebell swing, de basis voor kettlebell training

Als er maar 1 oefening is die je zou moeten leren als je wil trainen met de kettlebell dan is het de kettlebell swing. Als je de beweging goed aangeleerd hebt lijkt het een heel simpele beweging maar de intensiteit in je lichaam is enorm. Deze oefening wordt vaak onderschat en op een slechte manier uitgevoerd.

Zorg dat deze basisoefening goed aangeleerd wordt om blessures te vermijden. Pak desnoods een gecertificeerde kettlebell trainer bij de hand om je op weg te zetten. Vandaag de dag kan je veel leren van het internet en youtube maar de kettlebell vraagt extra aandacht. Jij bent verantwoordelijk voor elke herhaling en het resultaat hangt af van de kwaliteit die jij in je training steekt.

De kettlebell swing is de belangrijkste oefening
als je wil starten met kettlebell workouts

De swing is niet te vergelijken met pure krachttraining waar je een 1 RM (1 herhaling met maximaal gewicht) als test hanteert. De kettlebell swing op zich moet goed aanvoelen en krachtig uitgevoerd worden. Deze oefening is een volledige lichaamsoefening. Een slechte uitvoering zal ervoor zorgen dat je slechte of geen resultaten boekt. In het slechtste geval veroorzaak je een blessure door de regels niet te respecteren.

6 regels voor de kettlebell swing

Als je naar een workshop van mij komt zul je deze basisregels ook horen. Ze zijn er om resultaat te halen, veilig te trainen en blessures te vermijden.

1. Ga aan de slag met de juiste ingesteldheid

Leer de technieken van iemand die bij je staat en kan corrigeren. Zoek een vriend die al jaren met de kettlebell traint en vraag om je te helpen of ga naar een sportschool en leer het van een gecertificeerde kettlebell trainer. Ga in de eerste plaats niet op YouTube zoeken of een dvd kopen over hoe je met de kettlebell moet trainen. Er zijn weinig mensen die de technieken leren door filmpjes te kijken. Je moet ze voelen.

2. Zorg voor een goede basis

Je voeten moeten stabiel op de grond staan. Het is belangrijk dat je ten alle tijde een stevige basis hebt. Zorg ervoor dat je niet schommelt op je voeten tijdens de swing. Als je uit evenwicht geraakt met een zwaar gewicht kunnen er ongelukken gebeuren. Dus denk eraan hielen op de grond houden.

Wij willen stevig trainen maar met in het achterhoofd ook zorgen voor onze eigen veiligheid en de mensen rondom ons.

3. Stevige vorm maar niet opgespannen

De kettlebell swing vraagt een krachtige uitvoering maar je moet je lichaam niet blokkeren tijdens de oefening. We gaan onze knieën niet op slot zetten, maar let erop dat je herhalingen niet op een squat lijken.

4. Heupinzet is het aandachtspunt

De kracht die ervoor zorgt dat de kettlebell een swing maakt komt uit de heup. Je brengt je heup naar achter, denk eraan de knieën niet te blokkeren en je brengt die zo snel mogelijk naar voren door je billen zo hard op te spannen dat je er kramp van krijgt tot achter je oren.

Met deze beweging zal je ook je lage buikspieren gaan activeren. Bij gewone buikspieroefeningen worden meestal enkel de bovenste buikspieren aangepakt.

5. Schouders en nek ontspannen

Dit is een belangrijke regel. Mannen en vrouwen die pas beginnen met kettlebell workouts spannen de schouders op en trekken op hun nek. Deze nekklachten met hoofdpijn tot gevolg hoor je ook veel bij slecht uitgevoerde buikspieroefeningen. De actie komt vanuit de heup en je armen begeleiden de kettlebell.

6. Swing er op los

De kettlebell swing is de nummer 1 oefening als je wil starten met kettlebell workouts. Spijtig dat de meeste mensen de oefening niet optimaal benutten. Ze denken dat ze hard trainen maar zijn onervaren om echt iets uit te halen. YouTube leert je niet alles en door het commercialiseren van de fitness tool komt het doel van de kettlebell op de achtergrond terecht.

Als je elke swing kan doen met 100% inzet dan zal kettlebell training ook voor 100% resultaten zorgen. Je uithoudingsvermogen zal verbeteren en je vetverbranding een boost krijgen.

Waarom is de kettlebell swing zo belangrijk

Als er een oefening bestaat die je volledig lichaam traint en zorgt voor een betere lichaamshouding dan wil je toch dat deze super oefening ook je hart traint en als surplus ervoor zorgt dat je gewicht verliest.

Die oefening bestaat en hier zijn enkele redenen waarom je de kettlebell swing zou moeten opnemen in jou arsenaal van oefeningen thuis of in de gym.

Kettlebell Swing Is De Basis
  • Wie op zoek is naar een oefening om de onderrug te versterken
  • Omdat dit een dynamische oefening is, zal er op voorwaarde dat ze juist uitgevoerd wordt weinig kans zijn op overbelasting van het lichaam en de rug
  • Zorgt voor een goede en gecontroleerde ademhaling tijdens een workout
  • Je core stabiliteit verbetert zonder buikspieroefeningen te doen

Elke herhaling start met een perfecte vorm en zorg voor je veiligheid tijdens de training alsook voor de mensen in je omgeving. Daarom dat we de kettlebell swing ook uitvoeren tot ooghoogte.

Wil je toch boven het hoofd swingen overweeg dan eens om de snatch aan te leren.

Heb je zin om de kettlebell technieken aan te leren of je training op een hoger niveau te zetten. Misschien heb je nog vragen, contacteer me en ik help je zo snel mogelijk verder.