Ontdek De Kettlebell Training

Home/Kettlebell Workshop/Ontdek De Kettlebell Training

Hoe start je met kettlebell training

Hoe Start Je Met Kettlebell Training En Wat Is Een Goede Kettlebell

Allereerst is niet iedereen fan van een gym of groepstraining. Als je een eigen trainingsschema hebt dat je wil afwerken, maar de toestellen of gewichten zijn niet vrij om je rondje af te werken is dat frustrerend. Voor iedereen die dit probleem heeft, is een “thuis gym” de oplossing. Met de kettlebell, wordt ook wel ‘s werelds enige draagbare gym genoemd, kom je aardig in de buurt.

Ik heb in 2008 mijn eerste kettlebells aangeschaft om te kijken wat deze kanonskogels met handvat konden betekenen voor mij en voor mijn workouts. Als de kettlebells nieuw voor je zijn of je wil je eigen fitness creëren dan is dit zeker iets voor jou.

Kettlebells zijn niet gevaarlijk

In tegenstelling tot wat sommige mensen zullen zeggen, zijn kettlebells niet gevaarlijk. Hoe kan een kettlebell gevaarlijk zijn en als ze niet veilig zouden zijn wat is het verschil met dumbbells, barbells of een gymball.

Het gevaar schuilt niet in deze fitness tool maar in het gebruik ervan. Bij elk toestel en voorwerp hoort een gebruiksaanwijzing en deze moet gevolgd worden. Zorg dat je de kettlebell technieken beheerst zodat je elke keer weer opnieuw met een goede vorm je kettlebell training start.

Dus, wat je in de eerste plaats moet doen als je wil starten met kettlebell training is een gecertificeerde trainer zoeken. Een personal trainer aanspreken om samen te werken is een kleine investering. Goede begeleiding brengt op met de snelheid en informatie die je krijgt om de technieken aan te leren. Een juiste uitvoering van training zorgt er ook voor dat je geen blessures veroorzaakt en het belangrijkste, dat je resultaten boekt.

Een investering voor het leven

Het tweede dat je moet weten is dat je met één kettlebell perfect een volwaardige workout kan doen. Als we over de gewichten spreken is het meestal aangeraden dat mannen afhankelijk van hun niveau starten met 16 tot 24kg en vrouwen met 12 tot 16kg. Veelvoorkomende kettlebell gewichten zijn 8, 16, 24, 32, 40 en 48kg.

Mannen of vrouwen die niet vertrouwd zijn met gewicht training zullen misschien respectievelijk een 12 en 8kg kunnen gebruiken voor de controle oefeningen.

Dan komen we bij de kostprijs van de kettlebells. Kettlebells zijn inderdaad duurder dan andere fitness gewichten, maar ze zullen een leven lang meegaan. Mijn eerste reeks kettlebells worden nog steeds tijdens workouts en workshops gebruikt.

Als je van bij de start voor goede kwaliteit gaat en je hebt jezelf de kettlebell technieken eigen gemaakt, zullen deze kanonskogels zorgen voor een goede conditie de rest van je leven. Deze investering in je gezondheid valt dan wel mee als je het bekijkt over de jaren heen.

Hoe kun je nu je eigen thuis fitness invullen of wat zijn goede kettlebells? Een reeks voor een man is 12, 16, 20, 24 en 32kg. Terwijl een vrouw 8, 12, 16 en 24kg kan hebben. Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af waarom er een gat zit tussen de laatste 2 gewichten. Wel als je het stappenplan goed gevolgd hebt en je bent meester van de technieken zou je zeer snel een tweehandige kettlebell swing moeten kunnen uitvoeren met een zware kettlebell. Maar ga niet te hard van stapel en schaf 2 (of 3) gewichten aan om mee te starten.

Kwaliteit, kracht en oefening

Als je thuis wil starten met kettlebell training zorg dan voor extra aandacht op de volgende 3 punten, de kwaliteit van beweging, kracht en oefening. Als je kijkt naar de basisbewegingen kun je perfect een kwaliteitsvolle workout doen met één enkele kettlebell.

Voor kracht kun je je focussen op de kettlebell clean en press en op de front squat. Hierbij kun je bij de start wel wat blauwe plekken oplopen maar door een goede begeleiding van een gecertificeerde personal trainer zullen je slechte gewoonten snel weggewerkt zijn.

Eerst wandelen voor je gaat lopen

De kettlebell swing is de basis voor alle bewegingen dus zorg ervoor dat je deze beweging beheerst alvorens je verder gaat. Je hebt verschillende variaties zoals de Two Arm Swing, One Arm Swing, Dead Hang Swing, Towel Swing, … Als je dit allemaal goed beheerst en je hebt een stabiele schouder dan kan je gaan Snatchen. Bij twijfel kan je terug je personal trainer opzoeken voor een upgrade van je kettlebell training.

Eens je de basis bewegingen (Swing, Front Squat, Press, Turkish Get Up, Windmill en Snatch) onder de knie hebt dan kun je op zoek naar diverse workouts. Als je geen kettlebell training kan bedenken, kun je altijd op zoek op het internet voor inspiratie. Als je bent langs gegaan bij een gecertificeerde trainer heeft hij of zij je de technieken geleerd en op alle gevaren gewezen zodat jij in staat bent om de goede beslissingen te nemen als iemand jou een workout geeft.

Wat maakt de kettlebell zo bijzonder

Dankzij de enorm hoge intensiteit maakt Kettlebell training het mogelijk om kracht-, flexibiliteit, stabiliteit en het cardiovasculaire systeem in één keer te trainen. Het is een korte maar explosieve training en daardoor een positieve impact op het lichaam. De resultaten op het gebied van o.a. afslanken en strakke buikspieren, het vergroten van kracht en het opbouwen van zowel conditie als spiermassa zijn dan ook enorm. Het is de methode om je vetverbranding een boost te geven en razendsnel je looks te verbeteren.

  • Kettlebell oefeningen kunnen snel aangeleerd worden
  • Het is een full body workout
  • Je kan het overal gebruiken
  • Deze fitness tool is een investering voor het leven

Je kan altijd eens kijken om een workshops mee te doen of stel een vraag via het contactformulier aan de master kettlebell trainer.

Door |2019-09-03T11:01:17+01:00januari 4th, 2013|Categorieën: Kettlebell Workshop|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ontdek De Kettlebell Training

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
Shop Now Rogue Fitness

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
Go to Top