Erfelijkheid, ras en individuele aanleg bepalen je lenigheid

Afhankelijk van hoe lenig je bent kan je je range of motion (bewegingsbaan), volledig of maar gedeeltelijk benutten. De combinatie tussen de vorm van het gewricht en de spieren bepalen je bewegingsvrijheid. Een extreme vorm van lenigheid vind je bij de slangenmensen. Slangenmensen kunnen zich bijvoorbeeld zo compact opvouwen dat ze in valies passen of ze kunnen hun schouder tijdelijk ontwrichten voor bepaalde bewegingen die normaal niet mogelijk zijn.

Volledige range of motion trainen

Iemand die via de genen geen lenigheid heeft meegekregen en een zittend beroep heeft kan een probleem krijgen. Door niet te bewegen gaat je lichaam langzaam stijver worden, maar iemand die aan krachttraining doet en nooit zijn volledige range of motion benut (omdat je dan geen zware gewichten kan hanteren) zal ook stijver worden. Lenigheidsoefeningen zijn zeer belangrijk. Op termijn zullen zij het prestatievermogen van de spieren gevoelig verbeteren. Dus we moeten hier een goede oplossing vinden voor onszelf zodat we gaan bewegen, sterker worden maar ook leniger.

Aan je lenigheid zijn grenzen en die grenzen zijn
een deel erfelijk bepaald en een deel trainbaar.

Lenigheidsoefeningen kunnen de gezondheid bevorderen

Iemand die volledig verstijfd is, zijn veters niet meer kan strikken of je sokken aandoen zonder te kreunen, door stijve schouders zijn jas met moeite kunnen aandoen, niet opzij kunnen kijken, … Dit zijn allemaal kleine problemen en geen toonbeeld van kracht en vitaliteit.

Een persoon die voorovergebogen loopt, zal nooit zijn borstkas optimaal kunnen openen om voldoende zuurstof op te nemen voor grote prestaties omdat dit zijn uithoudingsvermogen zal beperken. Het is misschien niet de bedoeling om aan de Olympische Spelen mee te doen maar als je niet goed kunt ademen en je moet een trap oplopen met een zware boodschappentas kan dit wel een topprestatie van je vragen. Met een stijve nek kan het zijn dat je bij bewegingsactiviteiten je lichaam en schouders zo gaat verstijven dat het kan leiden tot duizeligheid en hoofdpijn.

Door stijve spieren gaat je lichaam bij activiteiten ook verstijven als beschermreactie. Zoals bijvoorbeeld het verschil tussen op straat lopen of op ijs lopen. Op straat kan je ontspannen lopen. Om met die zelfde snelheid en souplesse te lopen op ijs moet je al naar hulpmiddelen grijpen. Het verstijven van je lichaam kan zelfs zo een hoge spanning op je spieren creëren dat het risico op scheuren reëel is.

Lenigheid Is Erfelijk Maar Ook Trainbaar

Controle en lenigheid

Als je naar de cirkel van 5 kijkt hebben we uithoudingsvermogen, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie. Topatleten moeten zo goed mogelijk getraind zijn op deze 5 punten met in het achterhoofd dat alles wordt gedaan om beter te worden in hun specifieke sportdiscipline.

Bijvoorbeeld als je gaat lopen op een oneffen terrein is de soepelheid van je enkels bepalend hoe snel je gaat kunnen lopen en hoe stijf je zal zijn na deze activiteit. Snelheid is dus de bepalende factor tegenover het risico op een blessure. Door een beperkte lenigheid zal je lichaam een rem op je snelheid zetten om dat risico te drukken. Als je niet luistert naar je lichaam kunnen er blessures ontstaan zoals een spierscheur.

Carpe Diem

Met een paar kleine veranderingen kan je snel beterschap merken. De meeste mensen ondervinden bij lang stilzitten of bij het opstaan ‘s morgens dat het lichaam wat verstijfd is. Een automatisme dat je hier ziet is dat mensen zich uitrekken. Een hond of kat die aan hun dag beginnen rekken zich ook uit en gaan op pad.

Het kan helpen om ‘s morgen een paar oefeningen te doen die ervoor zorgen dat je gewrichten goed gesmeerd zijn en soepel, het hart sneller laten kloppen en zo je lichaam goed doorbloed en energie geeft om de dag te beginnen.

Wat is lenigheidstraining

Lenigheid- of mobiliteitstraining is door middel van oefeningen ervoor zorgen dat je leniger wordt of blijft. Belangrijk voor training is dat het regelmatige tijdstippen gebeurd zodat het lichaam er steeds beter op gaat reageren.

Enkele lenigheidsoefeningen met de kettlebell

Bij lenigheidsoefeningen is het de bedoeling om de oefeningen op een gecontroleerde manier uit te voeren. De beweging gebeurd dus in éénzelfde tempo, geen versnellingen op het einde. een goed tempo is 4 seconden naar eindpositie, 1 of 2 seconden houden en weer naar beginpositie.