Wat is kracht?

Kracht is het vermogen om een bepaalde massa te kunnen verplaatsen.

Wat is krachttraining

Krachttraining is training met of zonder extra gewicht of weerstand om de (maximale) kracht te vergroten. Krachttraining is te verdelen in algemene krachttraining en (sport)specifieke krachttraining. Bijvoorbeeld voor krachtsporters is het evident dat krachttraining het belangrijkste element is van hun trainingsschema.

1. Algemene krachttraining

Algemene krachttraining heeft geen specifiek doel. Hierbij wordt het hele lichaam getraind zonder zich specifiek te richten op een bepaalde spiergroep. Iemand die bureauwerk doet kan baat hebben om aan kracht en mobiliteitstraining te doen. Sowieso zal een algemene krachttraining voor iedereen van nut zijn en de algehele conditie verbeteren.

2. Specifieke krachttraining

Specifieke krachttraining heeft wel bepaalde doelen. Enkele doelen van krachttraining kunnen sportspecifiek zijn voor een gewichtheffer of vechter bijvoorbeeld, revalidatietraining na een (zware) blessure, krachttraining voor ouderen, afvallen enzovoort. Bij deze vorm van training is het belangrijk om enkele parameters in het oog te houden zoals keuze van oefening, uitvoering en beweging van de oefening, tijd onder spanning bij uitvoering, rusttijd, aantal herhalingen, aantal reeksen. Deze parameters bepalen het resultaat van de training.

Enkele voorbeelden van krachttraining met de Kettlebell

Oefeningen waarin je duidelijk je kracht in kwijt kan. Met je kracht kwijt kunnen wordt enkel en alleen bedoeld om zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen zonder rekening te houden hoelang deze inspanning duurt.

Kettlebell oefening : Front Squat

Snelkracht kan je trainen door snelheid in de oefeningen te steken. Bijvoorbeeld bij de kettlebell press laat je de kettlebell rustig zakken tot in de onderste positie en versnel je naar de toppositie. Voor explosieve kracht doe je de versnelling naar de toppositie zo snel je kan en kan je er eventueel voor kiezen om het voorwerp (kettlebell) los te laten.

Kettlebell oefening : Press

Nog een goede kettlebell oefening om je explosiviteit te trainen is de kettlebell swing. Bij deze oefening leer je de heup goed in te zetten wat een positief effect kan hebben op het ver en hoogspringen.

Kettlebell oefening : Swing

Een ander voorbeeld van een doel van krachttraining is afvallen. Door krachttraining te combineren met cardio en een gezond voedingspatroon kan je tot mooie resultaten komen. Krachttraining zorgt ervoor dat je lichaam meer calorieën verbrandt ook in rust.

Kettlebell workout : Tabata Training