Wat is conditie?

Conditie wordt bepaald door hoe fit iemand is. Zeer eenvoudig gezegd wordt hier meestal het uithoudingsvermogen mee bedoelt of hoe lang iemand een inspanning of activiteit kan volhouden. Maar conditie wordt niet alleen bepaald door iemands uithouding.

Als we kijken welke elementen de conditie bepalen komen we naast uithoudingsvermogen ook uit bij kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie van de spieren. Door regelmatig je lichaam te trainen met sport of andere fysieke inspanningen beïnvloeden we onze conditie.

Voordelen van een goede conditie zijn :

  • Snellere recuperatie na een inspanning
  • Het lichaam heeft meer weerstand tegen ziektes
  • Kans op hart- en vaatziekten verlaagt
  • Beter bestand tegen stress

Zo sterk als de zwakste schakel

Zoals hierboven al aangegeven is zijn er verschillende domeinen of schakels die bepalen of je conditie goed of slecht is. Zijn al je schakels zwak, dan zal je niet goed scoren en zijn er enkele zwak dan zullen bij bepaalde activiteiten je zwakke plekken boven water komen.

Afhankelijk van wat je doelen zijn hoef je ook niet de beste te zijn op alle vlakken. Misschien wil je alleen maar een goede uithouding en speelt snelheid geen rol voor jou of wil je gewoon heel sterk zijn zonder dat je lenig bent.

We gaan deze 5 domeinen eventjes van naderbij bekijken en ik zet er ook telkens een oefening met de kettlebell bij als voorbeeld.

Uithoudingsvermogen

Het uithoudingsvermogen wordt bepaald of beperkt door de hoeveelheid zuurstof die jij kan opnemen bij het uitvoeren van een activiteit. Hoe beter je getraind bent bij het uitvoeren van een bepaalde activiteit, hoe makkelijker het voor jou is om die zuurstof te gebruiken en die bepaalde activiteit langer vol te houden en hoe beter je uithoudingsvermogen is.

Elke sport heeft zijn specifieke eigenschappen. Bijvoorbeeld een fietser van de Tour de France is goed getraind voor lange inspanningen maar dat wil niet zeggen dat hij goed is om een marathon te lopen.

Kettlebell oefening : Tabata Training

Kracht

Kracht wordt bepaald door een bepaalde massa in beweging te kunnen zetten. Bijvoorbeeld het voortduwen van een auto. Hoe beter de spieren getraind zijn of hoe sterker ze zijn, des te gemakkelijker kan jij die auto voortduwen.

De grote spiergroepen zijn :

  • Borstspieren
  • Rugspieren
  • Beenspieren
  • andere belangrijke spiergroepen zijn buik, armen en schouders

Dus als je met een bepaalde activiteit moeite hebt wil het niet zeggen dat je een slechte conditie maar misschien ben je gewoon niet sterk genoeg. Daarom kan het verstandig zijn om ouderen aan krachttraining te laten doen.

Misschien is de conditie niet slecht maar doordat de kracht achteruit gaat, wordt er minder bewogen waardoor de conditie slechter wordt. Natuurlijk gaat krachttraining voor ouderen niet op hetzelfde niveau zijn als een sprinter. Het is altijd belangrijk om op jouw niveau goed te trainen en niet te kijken wat anderen doen.

Kettlebell oefening : Squat

Lenigheid

Lenig of mobiel zijn is ook belangrijk voor de algemene conditie. Bij soepele spieren hoef je geen extra inspanning te leveren om een bepaalde beweging uit te voeren. Denk maar eens aan het gekreun je hoort als er iemand stijve spieren heeft en die moet bijvoorbeeld zijn schoenen uitdoen. Door je lenigheid te blijven onderhouden verklein je de kans op blessures.

Kettlebell oefening : Windmill

Snelheid

Snelheid wordt bepaald door hoe snel je een bepaalde afstand kan afleggen in een welbepaalde tijd. Bijvoorbeeld een sprinter legt de 100 meter af onder de 10 seconden.

Kettlebell oefening : Two Arm Swing

Coördinatie

De coördinatie is de controle die je hebt over de uitvoering van je bewegingen. Hoe beter al je spiergroepen samenwerken hoe eleganter je bewegingen zullen zijn, kijk maar naar een hordeloper of turners en dansers die een bepaalde choreografie uitvoeren. Bij een goede coördinatie lijkt alles vanzelf te gaan. Als de controle niet goed is zal er ook geen topprestatie kunnen geleverd worden of de kans op een blessure wordt groter doordat je je lichaam forceert in de beweging.

Kettlebell oefening : Turkish Get Up

Wat is conditietraining

Welke conditietraining goed voor je is wordt bepaald door het doel dat jij voor ogen hebt. Als je enkel en alleen wil bewegen voor je gezondheid dan hoef je niet in te zetten op alle 5 domeinen. Het kan voldoende zijn om wekelijks enkele rondjes te gaan lopen, fietsen, wandelen, zwemmen, yoga, … of wat jou voorkeur ook is. In de eerste plaats doe je het voor je gezondheid, in de tweede plaats moet je zorgen dat je er plezier aan beleefd.

De voorwaarden van conditietraining veranderen helemaal als je sportspecifieke doelen hebt. Iedere sport heeft bepaalde elementen die belangrijk zijn en om die als atleet of atlete te beheersen als je een rol van betekenis wil spelen in het wedstrijdcircuit. Hier moet je misschien niet de beste zijn in de volledige cirkel van 5, maar je zal wel getraind moeten zijn in alle domeinen en extra getraind in de sportspecifieke domeinen.

De cirkel van 5

In de cirkel van 5 worden al deze factoren (uithouding, kracht, lenigheid, snelheid en coördinatie) verzameld en bepalen hoe goed jou conditie is. Afhankelijk van wat jij nodig hebt kun je je specialiseren op een of meerdere vlakken.

Als je ooit met je conditietraining op een plateau fase komt, een moment wanneer je prestaties niet meer verbeteren, kan je misschien eens overwegen om een zwakke schakel te verbeteren in plaats van je sterke schakel sterker maken.

Als je hulp nodig hebt voor het opstellen van een trainingsplan dan kan je altijd een personal trainer contacteren. Samen kan je dan een schema opstellen zodat je weer progressie kan maken.